اطلاع‌رسانی صادقانه باعث افزایش تعداد رأی‌دهندگان شده است دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود دیدار کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام با رهبر معظم انقلاب | حج امسال، حج برائت است لاوروف: هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر روسیه و چین وجود ندارد ابراز نگرانی رییس سیا از مشارکت ایران و روسیه حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه رئیس‌جمهور: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند آغاز به کار نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای بلینکن خطاب به نتانیاهو: عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود آکسیوس: آمریکا ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل را متوقف کرد شهادت ۲۲ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تغییر برنامه رئیس سیا برای سفر به اسرائیل پایان مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان زمینه‌های توسعه روابط بین ایران و تونس را بررسی کرد نگرانی نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت مقامات صهیونیستی در دادگاه بین المللی کیفری حمله موشکی به مواضع نظامیان صهیونیست در جولان اشغالی هلاکت سه نظامی صهیونیست در حمله مقاومت به کرم ابوسالم جلوگیری تشکیلات خودگردان برای آزادی اسیر فلسطینی رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

طرح صلح تهران همچنان روی میز | آیا دیپلماسی ایرانی می‌تواند گره از صلح افغانستان باز کند؟

  • کد خبر: ۷۷۰۹۶
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
طرح صلح تهران همچنان روی میز | آیا دیپلماسی ایرانی می‌تواند گره از صلح افغانستان باز کند؟
نگاهی به سفر نماینده سازمان ملل در امور افغانستان به ایران و نقش آفرینی کشورمان در حل بحران همسایه شرقی.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ژان آرنو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، یکشنبه ۱۷ مرداد به منظور تبادل نظر با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان، در رأس هیئتی به تهران سفر و با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین الملل و محمدابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایران در امور افغانستان، دیدار و گفتگو کرد.

 

لزوم ادامه گفتگو‌های بین افغانی

ظریف در دیدار با آرنو، با اشاره به وضعیت خطیر افغانستان و پیچیدگی رو به تزاید شرایط در این کشور، سیاست‌های نادرست قدرت‌های خارجی را از عوامل مهم وضعیت کنونی افغانستان برشمرد و با اعلام آمادگی ایران برای کمک و تسهیل در گفتگو‌ها میان طرف‌های افغان به منظور پیشبرد روند صلح در افغانستان، حل مشکل این کشور را تنها از طریق گفتگو‌های بین الافغانی ممکن دانست و افزود: جامعه جهانی باید موضع صریحی در حمایت از حل و فصل سیاسی بحران در افغانستان و محکومیت خشونت و نتایج آن اتخاذ نماید.

 

آرنو نیز در این ملاقات با تأکید بر اهمیت نقش ایران و سایر کشور‌های منطقه در کمک به روند صلح افغانستان گفت: هیچ کشور یا گروه محدودی از کشور‌ها به تنهایی قادر به سامان دادن وضعیت جاری افغانستان نیست و صرفا همکاری جمعی می‌تواند کاهش شدت اوضاع در افغانستان را به دنبال داشته باشد. وی همچنین بر گفتگو‌های بین افغانی به عنوان تنها راه حل برای غلبه بر شرایط فعلی در افغانستان تأکید و مذاکرات خود در تهران را مفید و مهم ارزیابی کرد.

 

امیرعبداللهیان نیز در دیدار با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، ضمن تشریح دیدگاه‌های ایران در خصوص تحولات افغانستان و منطقه بر نقش سازمان ملل در ایجاد صلح و امنیت در افغانستان تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتکارات سازمان ملل در حل بحران افغانستان حمایت می‌کند. در عین حال وی از اقدام نکردن فعال سازمان ملل در قبال تحولات اخیر افغانستان انتقاد کرد. آرنو نیز در این دیدار نقش همسایگان به ویژه ایران را در حل مناقشات افغانستان شایان توجه دانست گفت: باید اجماع بین المللی مستحکم تری در خصوص مسئله افغانستان ایجاد شود و این موضوع ضرورت حمایت کشور‌های همسایه را می‌طلبد. وی در پایان این دیدار بر ضرورت حمایت از راه حل سیاسی در حل و فصل بحران افغانستان تأکید کرد و نقش سازنده ایران را ستود.

 

نقش آفرینی فعال ایران در راستای حل بحران همسایه شرقی

به دنبال دیدار‌های صورت گرفته اخیر، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایران در امور افغانستان، در تماس تلفنی با عبدا...  عبدا...، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، درباره آخرین وضعیت جاری در این کشور و روند صلح و گفتگو‌های بین الافغانی رایزنی و تبادل نظر کرد. عبدا... ضمن تشکر از مواضع اصولی ایران مبنی بر حمایت و تسهیل روند صلح افغانستان، اهمیت تداوم این حمایت‌ها را مورد تأکید قرار داد. محمدابراهیم طاهریان با محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، نیز تلفنی گفتگو کرد. در این گفتگو، طرفین درباره آخرین تحولات افغانستان تبادل نظر کردند. همچنین در زمینه اهمیت روند‌های جاری صلح افغانستان به ویژه تداوم گفتگو‌های بین الافغانی در تهران رایزنی و مذاکره صورت گرفت.

 

سفر اخیر آرنو به ایران و استمدادطلبی برای حل بحران افغانستان، به خوبی بیانگر اهمیت و جایگاه کلیدی کشورمان به طور عام در منطقه و به طور خاص در مرز‌های همسایه شرقی مان است. در چند ماه گذشته، این دومین سفر آرنو به ایران است و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان در خرداد سال جاری نیز به تهران سفر و با ظریف دیدار کرد. فارغ از نقش انکارناشدنی جمهوری اسلامی ایران در صلح و ثبات در منطقه که حال علی رغم پروپاگاندای آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد توجه نهاد‌های بین المللی نیز قرار گرفته است، رویداد‌های جاری افغانستان به واسطه همسایگی با کشورمان، همواره مورد توجه ویژه دستگاه وزارت امور خارجه بوده است.

 

طرح ابتکار صلح تهران

در همین راستا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه، در آخرین اظهار نظر درباره نقش آفرینی کشورمان در کمک و تسهیل حل بحران افغانستان گفت: ایران همواره امنیت افغانستان را امنیت خودش دانسته و از همه ظرفیت‌های خود در سطح منطقه‌ای و بین المللی و دوجانبه استفاده کرده است که به صلح و ثبات و ایجاد آرامش در افغانستان کمک کند. در همین چارچوب، آمادگی داریم که طرح ابتکار صلح تهران را پیگیری کنیم تا در گفت وگویی بین افغانی با حضور گروه‌های مختلف افغانستانی، یک دولت فراگیر تشکیل شود.

 

خطیب زاده در ادامه با تشریح موضع ایران در قبال بحران افغانستان گفت: آمادگی برگزاری دور دوم ابتکار تهران را داریم و تلاش می‌کنیم که نشستی را با حضور کشور‌های همسایه افغانستان برگزار کنیم. مهم‌ترین نکته در این زمینه، رعایت حقوق مردم افغانستان است و از طرف دیگر، مرز‌ها باید مرز‌های صلح و امنیت باشد و همه گروه‌ها باید اعلام کنند که به قانون پایبند هستند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->